Verpakkingen van toen en nu

Het verpakken van voedingsmiddelen is al eeuwenoud en is ontstaan om producten te vervoeren, op te slaan en te beschermen tegen invloeden van buitenaf. De vroege mens, zoals jagers en verzamelaars, gebruikte bijvoorbeeld al bladeren, dierenhuid en hout om producten te verpakken. Hoe zijn we gekomen tot de huidige verpakkingen van voedingsmiddelen?

Al ver voor het begin van de jaartelling werd glas gemaakt, maar pas in 1889 werd dit interessant als verpakking voor consumentenproducten. In dat jaar werd namelijk de eerste automatische machine ontwikkeld voor het maken van glazen flessen. Lange tijd werden voor de verpakking van melk glazen flessen gebruikt, die door de melkboer bij de mensen voor de deur gezet werden.

De eerste Tetra Pak-verpakking, de Tetra Classic® Aseptic-verpakking, bracht hier echter verandering in. Vanaf 1952 werd deze verpakking afgevuld met room en later ook met melk. Inmiddels heeft Tetra Pak tal van verpakkingen voor zuivel, sappen en andere voedingsmiddelen. Wist je trouwens dat karton niet altijd van hout gemaakt werd? Toen papier, en in de zeventiende eeuw ook karton, werd ontdekt, werden hier andere grondstoffen voor gebruikt, zoals vlas en boombast. Ook linnen doeken werden gebruikt voor het maken van papier.

Napoleon loofde in 1809 een prijs van 12.000 Franse frank uit voor diegene die een goede verpakking voor de bevoorrading van zijn leger kon maken. Het was uiteindelijk de Parijse chef-kok en banketbakker Nicholas Appert die een metalen verpakking ontwierp die voedingsmiddelen langere tijd goed kon houden; voor die tijd werd gedacht dat een blikken verpakking giftig was. Eind jaren vijftig zijn uiteindelijk de blikjes op de markt gebracht zoals we die nu kennen.

In diezelfde tijd kwam ook de plastic fles op de markt voor commercieel gebruik. Vergeleken met glas, metaal en papier, is plastic relatief nieuw, maar dit type verpakking heeft in korte tijd heel wat terrein gewonnen, vooral bij de verpakking van koolzuurhoudende dranken.

Tegenwoordig is het ook belangrijk dat een verpakking milieuvriendelijk, efficiënt en makkelijk in het gebruik is en dat er voldoende mogelijkheden zijn voor het design en het merk. Hoewel dit laatste ook nog relatief nieuw is, want pas in de jaren 1660 werd informatie op verpakkingen geplaatst en pas sinds de negentiende eeuw worden ook officiële handelsmerken gebruikt om een product te verkopen.